تبلیغات
انجمن علمی مهندسی معماری دریایی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

انجمن علمی مهندسی معماری دریایی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
Association of Naval Architecture  
پیوندهای روزانه
دیالوکس پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات
پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات

نقش انرژی باد در صنعت کشتی سازی

 

محمد خراشاد[1]، محمدمحمدآبادی[2]،ابوبکر قره باش[3]

اصفهان -شاهین شهر -دانشگاه صنعتی مالک اشتر

  m.khorashad@gmail.com

 

 

 

 

چكیده

در گذشته، کشتی ها با بادبان ها و شراع ها و به کمک نیروی باد حرکت می کردند. در اواسط قرن 15 میلادی استفاده از بادبان ها برای تأمین نیروی محرکه کشتی ها گسترش یافت به طوری که کشتی های بادبانی به صورت خطوط منظم سفرهای خود را در دریا ها و اقیانوس ها اجرا می کردند. استفاده از بادبان ها در کشتی های تجاری و نظامی یک فناوری استراتژیک منظور می گردید و اهمیت آن تا سال 1860 ادامه داشت، اما با کشف موتور بخار و قابلیت های زیاد آن سیستم رانش بادبانی جای خود را به سیستم رانش بخار داد .اما با توجه به افزایش قیمت سوخت و همچنین تصویب قوانینی برای جلوگیری از انتشار گازهای گلخانه ای از سوی سازمان های جهانی، سازندگان کشتی ها به فکر استفاده از انرژی های پاک افتادند.به دو دلیل مهمی که بیان شد امروزه صنعت کشتی سازی در حال انقلابی مجدد در نحوه ی رانش کشتی هاست.در این مقاله سعی شده است انواع سیستم رانشی که از انرژی باد استفاده می کنند را ذکر و نقاط ضعف وقوت هریک رابیان کنیم. همچنین خواهیم دید که اکثر کشورهای اروپایی و ژاپن از چندین سال قبل به فکر استفاده از انرژی باد درصنعت کشتی سازی افتاده اند اما متاسفانه در کشور ما کوچکترین کاری انجام نشده است.خواهیم دید که در این مسیر برخی پروژه ها به شکست انجامیده انداما تجربه ای برای پروژه های بعدی بوده اند .اکثر سیتم ها از مباحث پایه ی مکانیک سیالات بهره گرفته اند و پس از تست مدل و CFD به مرحله ی اجرا درآمده اند میزان بهره وری آنها در مراحل قبل از ساخت نمونه محاسبه می شود و در صورت داشتن بازده ی مطلوب به مرحله ی اجرا در می آید.در آخر می بینیم سرمایه گذاری زیادی در این نوع سیستم شده است و باید کارخانه های ما هم در برنامه ریزی های خود این مورد را قرار دهند.

 

 

 
واژه‌های كلیدی: انرژی باد،کشتی سازی،سیستم رانش،بادبان،روتور فلتنر،بال بدنه ،توربوسیل


1- کارشناسی ارشد مهندسی دریا

2- کارشناسی ارشد مهندسی دریا

3- کارشناسی ارشد مهندسی دریا




طبقه بندی: مجله،  معماری کشتی، 
برچسب ها: منابع تجدید پذیر، کشتی بادبانی، انرژی خورشیدی، انرژی باد، کشتی سازی،  
[ یکشنبه 1 اردیبهشت 1392 ] [ 22:55 ] [ محمد محمد آبادی ]
درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :