تبلیغات
انجمن علمی مهندسی معماری دریایی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

انجمن علمی مهندسی معماری دریایی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
Association of Naval Architecture  
پیوندهای روزانه
دیالوکس پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات
پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات

  

آب با حرکت نمودن در اطراف کشتی یا قایق، یا بدنه آن تماس برقرار می کند و  روی بدنه آن ساییده می گردد. این سایش آب با بدنه، یک نیروی پسا یا Drag ایجاد می کند که هدف آن کاهش دادن سرعت قایق می باشد. در صورتی که بدنه قایق با اصول طراحی شود و اجزاء بدنه صیقلی باشند و دارای انحنای مناسب باشند، سایش آب با بدنه قایق کاهش یافته و در نتیجه میزان نیروی پسای وارد شده به قایق کاهش خواهد یافت. هر چه سرعت قایق بیشتر باشد، تأثیرات نیروی پسا  روی آن بیش تر خودشان را نشان می دهند و مهم تر خواهند شد و لذا طراحی مناسب بدنه برای قایق های تندرو و مسابقه ای، امری بسیار ضروری خواهد بود.

 نقاط نشان داده شده در شکل فوق عبارتند از:

1- بدنه دراز و نازک: این نحوه طراحی به کاهش نیروی پسا کمک می کند.

2- بدنه دو قسمتی: قایق نشان داده شده در شکل فوق به جای یک بدنه پهن از دو عدد بدنه دراز و باریک ساخته شده است. این طراحی باعث می شود سطح تماس قایق با آب کاهش یابد و لذا نیروی پسای وارده به قایق کمتر شده و قایق بتواند با سرعت بالا و به راحتی روی آب حرکت کند.

3- قوس های بدنه به نحوی طراحی می شوند که بدنه دارای نقاط شکسته نبوده و خطوط جریان روی بدنه به صورت یکنواخت ایجاد شوند. بدنه قایق های مسابقه ای معمولاً پیش از هر مسابقه کاملاً پولیش می شود تا سطح آن ها نرم شده و نیروی درگ کمتری به آن وارد شود.

4- ملخ

5- سکان

6- موتور: در قایق شکل فوق هر ملخ توسط یک موتور دیزل قدرتمند به چرخش درمی آید. این موتورها درون بدنه جاسازی می شوند. برخی از موتورها نیز در خارج بدنه نصب می گردند.

7- کابین: این قایق دارای دو عدد کابین (یک کابین در هر طرف) می باشد.

 برخی از قایق ها دارای سکان نمی باشند. این قایق ها به جای سکان از موتورها و یا ملخ های متحرک استفاده می کنند. در این قایق ها، موتور و ملخ مانند سکان عمل می کنند و با چرخیدن جهت حرکت قایق را تغییر می دهند. موتور این قایق ها در بیرون بدنه نصب می گردد ( مانند قایق های موتوری که حتماً در کنار ساحل های ایران نیز تا به حال مشاهده نمودید. )

 انواع بدنه: 

اکثر قایق ها دارای یک عدد بدنه می باشند ولی امروزه قایق هایی با بدنه های چندتایی نیز کم کم در حال رایج شدن می باشند. این قایق ها راحت تر روی آب حرکت می کنند و همچنین قادرند در شرایط نامناسب جوی نیز حرکت نمایند

 

 

  



طبقه بندی: طراحی کشتی،  آموزشی،  هیدرو دینامیک،  نوآوری،  معماری کشتی، 
برچسب ها: قایق تندرو، بدنه ی قایق، طراحی قایق، نیروی پسا، چند بدنه،  
[ دوشنبه 9 اسفند 1389 ] [ 10:55 ] [ محمد خراشاد ]
درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :