تبلیغات
انجمن علمی مهندسی معماری دریایی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

انجمن علمی مهندسی معماری دریایی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
Association of Naval Architecture  
پیوندهای روزانه
دیالوکس پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات
پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات
این موتور از تکنولوژی VCR (نسبت تراکم متغیر) برخوردار می باشد که می تواند نسبت به شرایط کاری خود نسبت تراکم را محاسبه و میزان دقیق آن را شناسایی و به موتور اعمال کند. با این روش حجم محفظه احتراق نیز متغیر خواهد بود. دامنه تراکم این موتور ها از 7به 1 تا 20 به 1 می باشد. در این طرح باید از چرخ دنده ها و پیستون و شاتون تشکر کرد که با شیوه قرار گرفتن خود از فشار های ناخواسته وارده بر دیواره سیلندر جلوگیری می کنند و گاز خوردن حداکثر موتور را تضمین می کنند، این نوع کارکرد خود باعث طول عمر یاتاقان های به کار رفته می شود.
نقطه ی مرگ بالا MCE_5 همیشه در حالت صفر میل لنگ و هر چه که نسبط تراکم متغیر تعیین شده باشد قرار دارد.
با این طرح مصرف سوخت کاهش 50% را به خود اختصاص می دهد. می توانید در نمودارهای زیر این میزان را ببینید!
این موتور می تواند برای کار با هر نوع سوختی طراحی شود.
در این موتور شاتون به پیستون ثابت بوده و هیچ گونه حرکت زاویه ای ندارد. این امر خود باعث می شود تا نیرو های پیستون در هنگام احتراق به دیواره ی سیلندر حذف شود و در نتیجه به مقدار بسیار زیادی کاهش اصطکاک را خواهیم داشت! و در این صورت می توان موتور را به مدت طولانی در حالت تمام گاز نگه داشت.در این موتور نیرو به وسیله ی چرخ دنده ای از شاتون با میل لنگ منتقل می شود. به همین دلیل در طراحی این چرخ دنده باید دقت لازم را به انجام رسانید چون نیروهای وارد شده به این قطعه در نقاط مختلف تفاوت های بسیاری با هم دارند.
یک راهنما نیز در پشت شاتون و جود دارد که خود از اهمیت بسیاری برخوردار است، زیرا وقتی که پیستون بالا و پایین می رود در سرعت های زیاد این چرخ دنده در معرض فشار و سایش قرار می گیرد که با انتخاب آلیاژ مناسب برای آن این مشکل نیز رفع شده است.
شاتون متحرک در این موتور به چرخ دنده انتقال نیرو از شاتون پیستون به میل لنگ وصل است که نیروی نهایی را به میل لنگ منتقل می کند.


بر گرفته از سایت نخبگان جوان :WWW.njavan.comوWWW.mce-5.com.



ادامه مطلب

طبقه بندی: مجله،  نوآوری،  معماری کشتی،  اخبار،  آموزشی، 
برچسب ها: موتور درون سوز دریایی، شاتون، میل لنگ، موتور،  
[ شنبه 28 آذر 1388 ] [ 14:29 ] [ دانیال نعمتی ]

برترین نرم افزارهای مهندسی مکانیک.البته اغلب این نرم افزارها را در بازار می توان تهیه کرد.

نرم افزارهای عمومی :

1-      Solidworks 2010+ simulation professional(2dvd)

2-      Cosmos 2010(1dvd)

3-      Catia 2010(2dvd)

4-      Ansys 12(1dvd)

5-      Rhino 4.0 or 2009 full pack (1dvd)

6-      Flow science –flow 3D

7-      Abaqus

8-      Fluent 6.3

9-      CFD 2009

10-  Naticos

11-  G-Code

12-  Nastran

13-  CFX

14-  FIDAP

15-  TASC FLOW

16-  INCA

17-  NPARC

18-  CFD 2010

19-  ZENTEC

20-  AMI

21-  FLATRAN

22-  FEMMEC

23-  STABCAD

24-  Feat Flow

25-  SPD

26-Gambit


ادامه مطلب

طبقه بندی: نرم افزار،  آموزشی، 
برچسب ها: نرم افزار مکانیک، آباکوس، نرم افزار تحلیل مکانیک، نرم افزار انسیس، فلوئنت، کتیا، گمبیت،  
[ شنبه 28 آذر 1388 ] [ 10:31 ] [ محسن خبیر ]

نرم افزارهای تخصصی ویژه محاسبات کشتی و زیردریایی که عمدتا در صنایع دریایی مورد نیاز است در اینجا آورده شده است.
به زودی مطالبی در رابطه با این نرم افزارها به استحضار می رسد.
 

1-      Maxsurf 13 or 14

2-      Tribon 3

3-      Auto ship

4-      Rhino Marine 4

5-      Auto Pipe

6-      Napa

7-      Foean

8-      Multi Surf

9-      Master Ship

10-  Intergraph Solution

11-  Sarac

12-  Sea Solution

13-  Friendship system

14-  Delph Ship

15-  Moestro

16-  Posiden

17-  Mike(Package)

18-  Mark

19-  Para Marine

20-  Ship Flow

21-  Series 60 - Table Offset

22-  ShipShape

23-  Propeller Optimization

24-  Resistance Calculations  

25-  Maneuvering Prediction

26-  Seakeeping Prediction

27-  MARS 2000

 



ادامه مطلب

طبقه بندی: نرم افزار،  معماری کشتی،  نوآوری،  هیدرو استاتیک،  هیدرو دینامیک،  سازه ی کشتی،  آموزشی،  زیردریایی، 
برچسب ها: دانلود نرم افزار دریایی، نرم افزار های کشتی سازی، نرم افزار طراحی کشتی، نرم افزار محاسباتی دریایی، نرم افزار ساخت کشتی، نرم افزار تحلیل کشتی،  
[ شنبه 28 آذر 1388 ] [ 10:25 ] [ محسن خبیر ]

این کشتی بزرگترین کشتی کروز جهان است.
مالک این کشتی تفریحی شری اَریسون (به عبری: שרי אריסון) ثروتمندترین زن اسرائیلی و مالک بزرگ‌ترین شرکت کشتی‌های کروز (کشتی‌های تفریحی) در جهان و بانک پوعلیم (بزرگ‌ترین بانک در کشور اسرائیل) است...


ساخت این کشتی ۲ سال بطول انجامید و توسط فنلاند انجام گرفت. این کشتی در فورت لادردیل در فلوریدا در آمریکا مستقر است.
برای بزرگتر شدن تصاویر روی آن کلیک کنید.






ادامه مطلب

طبقه بندی: معماری کشتی،  سازه ی کشتی،  هیدرو دینامیک،  هیدرو استاتیک،  اخبار،  مجله،  نوآوری، 
برچسب ها: کشتی تفریحی، کشتی کروز، بزرگترین کشتی کروز جهان، فنلاند، آمریکا،  
[ جمعه 27 آذر 1388 ] [ 18:35 ] [ محسن خبیر ]

مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد

مهندسی مکانیک در مقطع کارشناسی ارشد به شش گرایش کلی تقسیم می‌شود:

۱- طراحی کاربردی ۲- تبدیل انرژی
۳- ساخت و تولید ۴- هوافضا ۵- خودرو (سیستم محرکه خودرو – طراحی سیستم‌های تعلیق، ترمز، فرمان – سازه و بدنه خودرو) ۶- مهندسی پزشکی (بیومکانیک).

در گرایش طراحی کاربردی، ساخت و تولید و گرایش‌‌های سازه‌ بدنه و سیستم تعلیق (این دو گرایش زیر مجموعه خودرو می‌باشد) مباحثی از قبیل مقاومت مصالح، الاستیسیته و پلاستیسیته، مواد مرکب، کنترل پیشرفته، دینامیک و ارتعاشات پیشرفته، روش‌‌های المان‌‌هان محدود مطرح می‌باشد. 
در گرایش تبدیل انرژی، هوافضا (گرایش‌‌های آیرودینامیک و جلو برنده و قوای محرکه که یکی از گرایش‌‌های خودرو می‌باشد) مباحثی از قبیل مکانیک سیالات پیشرفته، انتقال حرارت هدایت پیشرفته، انتقال حرارت جابجایی پیشرفته، تشعشع پیشرفته، دینامیک سیالات محاسباتی (CFD)، موتورهای احتراق داخلی پیشرفته، آیرودینامیک مادون صوت و مافوق صوت، لایه مرزی، توربولانس و هیدروآیرودینامیک مطرح می‌شود.
با توجه به اینکه دوره کارشناسی ارشد معمولاً شامل ۲۴ واحد درسی، ۲ واحد سمینار و ۶ واحد پایان‌نامه می‌باشد، لازم است در گرایشی که انتخاب می‌کنید دقت لازم را نسبت به میزان علاقه خود داشته باشید. اغلب دانشجویانی که پایه تئوری خوبی ندارند در ارائه یک پایان نامه خوب دچار مشکل می‌شوند. از اینرو توجه داشته باشید که انتخاب گرایش‌‌ها بر اساس علاقه و توانایی‌‌هایتان باشد.
به طور کلی دانشگاه‌‌های تهران با توجه به وجود امکانات نسبتاً خوب برای ادامه تحصیل در دوره‌های کارشناسی ارشد و دکتری پیشنهاد می‌شوند و در شهرستان‌‌ها نیز دانشگاه‌‌های صنعتی اصفهان‎، تبریز و شیراز در اولویت هستند. سه دانشگاه صنعتی شریف، علم و صنعت و خواجه‌ نصیر گرایش خودرو این گرایش‌‌ها را دارد و تنها دانشکده خودرو در دانشگاه علم و صنعت می‌باشد.
دانشگاه‌‌های صنعتی شریف-صنعتی امیرکبیر-تهران- علم و صنعت ایران-تربیت مدرس- خواجه نصیرالدین طوسی- صنعتی اصفهان- تبریز- شیراز- فردوسی مشهد- بوعلی سینا همدان- شهید چمران اهواز- سیستان و بلوچستان- ارومیه- کاشان- گیلان- مازندران - یزد-صنعتی مالک اشتر و امام حسین و … برای مقاطع کارشناسی ارشد پذیرش دارند.
ظرفیت پذیرش در دانشگاه‌‌های دولتی حدود ۱۰۰۰ نفر و در دانشگاه آزاد حدود ۲۰۰ نفر می‌باشد. تعداد شرکت‌کنندگان آزمون ورودی کارشناسی ارشد این رشته حدود ۱۳۰۰۰ نفر می‌باشد که طبق آمار حدود ۱۰ درصد این داوطلبان پذیرش می‌شوند و حق ادامه تحصیل خواهند داشت.

مواد و ضرایب امتحانی

۱- زبان عمومی و تخصصی
۲- ریاضی
۳- حرارت و سیالات (ترمودینامیک، مکانیک سیالات، انتقال حرارت) ۴- جامدات (استاتیک، مقاومت مصالح، طراحی اجزاء) ۵- دینامیک و ارتعاشات (دینامیک، ارتعاشات، دینامیک ماشین، کنترل) ۶- ساخت و تولید (ماشین‌ ابزار، قالب پرس، علم مواد، ماشین‌‌های کنترل عددی، اندازه‌گیری، تولید مخصوص، هیدرولیک و نیوماتیک، مدیریت تولید).

ضرایب به ترتیب مواد درسی:

۱- ساخت تولید (۱، ۲، ۱، ۲، ۱، ۴)۲- طراحی کاربردی (۱، ۲، ۲، ۳، ۲، ۰)
۳- تبدیل انرژی (۱، ۲، ۳، ۲، ۲، ۰) ۴- مهندسی پزشکی- بیومکانیک (۳، ۴، ۳، ۴، ۳، ۳) ۵- سیستم محرکه خودرو (۲، ۳، ۳، ۳، ۲، ۰) ۶- طراحی سیستم‌‌های تعلیق، ترمز و فرمان (۲، ۳، ۱، ۳، ۴، ۰) ۷- سازه بدنه خودرو (۲، ۳، ۲، ۴، ۳، ۰) 

منابع مطالعاتی

زبان: متون تخصصی مکانیک

زبان عمومی: ۱- گرامر زبان عمومی کلیه رشته‌های کارشناسی ارشد، تألیف وحید عسگری، انتشارات: کانون فرهنگی آموزش. ۲- لغت: ۵۰۴ absolutely essntial words , TOFEL flash (vocabulary) 3- درک مطلب : TOFEL flash (Reading) ،-زبان انگلیسی عمومی ۲(درک مطلب)، انتشارات کانون فرهنگی آموزش

ریاضیات:

ریاضی ۱: آزمون‌‌های ریاضی کارشناسی ارشد: مؤلف: دکتر نیکوکار
ریاضی ۲: مؤلف: مهندس حسین سرمدی ـ شرکت تعاونی سازمان سنجش آموزش کشور
ریاضی مهندسی: یوسف کریمی، انتشارات کانون فرهنگی آموزش
معادلات دیفرانسیل: ۱: مؤلف: دکتر نیکوکار
ترمودینامیک: ون وایلن، سنجل
مکانیک سیالات: وایت، فاکس، شیمز، استریتر
انتقال حرارت: اینکرپرا، هولمن
مقاومت مصالح: بیرجانسون
استاتیک: مریام، بیر جانسون، شیمز
طراحی اجزاء: شیگلی، اسپاتس
دینامیک : مریام، نیکخواه بهرامی
ارتعاشات : تامسون
دینامیک ماشین : مارتین، پازوکی
کنترل : اوگاتا، بن‌جامینکو



ادامه مطلب

طبقه بندی: مجله،  معماری کشتی،  آموزشی،  کنکور، 
برچسب ها: کنکور مکانیک، منابع کنکور مکانیک، منابع کارشناسی ارشد، کارشناسی ارشد،  
[ چهارشنبه 25 آذر 1388 ] [ 18:15 ] [ سعدی احمدیان ]

کنکور کارشناسی ارشد مهندسی معماری کشتی

      ظرفیت ارشد معماری کشتی در کنکور ۱۳۸۸

- مجموعه کل ظرفیت روزانه دانشگاه های تهران برای همه گرایش های معماری کشتی در کنکور ارشد ۸۸ : ۳۳ نفر

- مجموعه کل ظرفیت شبانه دانشگاه های تهران برای همه گرایش های معماری کشتی در کنکور ارشد ۸۸ : ۱۹ نفر

- مجموعه کل ظرفیت روزانه دانشگاه های شهرستانها برای همه گرایش های معماری کشتی در کنکور ارشد ۸۸ : ۰ نفر

- مجموعه کل ظرفیت شبانه دانشگاه های شهرستانها برای همه گرایش های معماری کشتی در کنکور ارشد ۸۸ : ۰ نفر

- کل پذیرش رشته مهندسی معماری کشتی در کنکور کارشناسی ارشد دولتی  ۸۸ : ۵۲ نفر

·        عناوین دروس امتحانی در کنکور ارشد

كدرشته امتحانی‌

 

رشته‌ امتحانی‌

 

مواد امتحانی‌

 

ضرایب‌ گرایش ها به ترتیب دروس

 

1256

(* - رشته ستاره دار)

 

 

مجموعه مهندسی معماری كشتی

1.سازه‌‌كشتی
2. ‌هیدرومكانیك‌‌كشتی

1.زبان عمومی و تخصصی 
2.ریاضیات
‌ 3.مكانیك‌ سیالات
‌4.مكانیك‌ جامدات‌ و تحلیل‌ سازه‌ها
5. آرشیتكت‌ كشتی ‌(هیدرواستاتیك‌)
6.آرشیتكت‌كشتی‌ (هیدرودینامیك‌)
7.ساختمان كشتی‌

 

1.سازه‌ كشتی
‌(2, 2, 3, 2, 2, 3, 2)

‌2.هیدرومكانیك‌كشتی
(2, 2, 2 , 2, 3, 3, 2)

 

(رشته ستاره دار یعنی این رشته جزء رشته های شناور محسوب می شود)


ادامه مطلب

طبقه بندی: معماری کشتی،  کنکور،  آموزشی، 
برچسب ها: کنکور کارشناسی ارشد، رشته ی معماری دریا، رشته ی معماری کشتی، مجموعه ی مهندسی معماری کشتی،  
[ چهارشنبه 18 آذر 1388 ] [ 18:25 ] [ احسان بیگی ]

 جوشکاری زیر آب از زمان جنگ جهانی دوم هنگامی که کشتی‌های خسارت دیده باید سریعاً در آب تعمیر می‌شدند به وجود آمد. بیرون آوردن کشتی برای تعمیر کردن آن، هم اکنون هم بسیار هزینه بر است و صرفه اقتصادی ندارد.

بسیاری از مردم جوشکاری زیر آب را بسیار عجیب می‌دانند، چون ماهیت جوشکاری را از آتش می‌دانند.

ولی جوشکاری ماهیت قوس الکتریکیی دارد و روشن شدن آن زیر آب کار عجیبی نیست. برای جوشکاری در خشکی، هوا یونیده می‌شود و در آب، بخار آب یونیزه می‌شود.

انواع جوشکاری زیر آب.....

 
 

ادامه مطلب

طبقه بندی: مجله،  معماری کشتی،  نوآوری،  سازه ی کشتی،  فراساحل،  آموزشی، 
برچسب ها: جوشکاری زیر آب، جوشکاری مرطوب، تردی هیدروژنی، متالوژی، جوشکاری، معماری کشتی، جنگ جهانی،  
[ دوشنبه 16 آذر 1388 ] [ 15:56 ] [ حسین شیرخانی ]

 کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به ناکامی دزدان دریایی سومالی در حمله به چهار فروند از کشتی های این شرکت در خلیج عدن ،از عبور موفق این کشتی ها از این آبراه خبرداد. 
به گزارش مانا......
 

ادامه

طبقه بندی: قوانین و مقررات،  اخبار،  معماری کشتی، 
برچسب ها: دزد دریایی، دزدان دریایی، خلیج عدن، کشتیرانی، نیروی دریایی،  
[ دوشنبه 16 آذر 1388 ] [ 15:49 ] [ حسین شیرخانی ]

 ممکن است در ابتدا تصور شود که این شهر شناور هیچ ربطی به کشتی سازی ندارد اما در واقع این طور نیست بلکه یکی از گرایشات کشتی سازی سازه های فرا ساحل می باشد. 

ادامه مطلب

طبقه بندی: نوآوری،  معماری کشتی،  اخبار،  فراساحل،  اقیانوس شناسی، 
برچسب ها: شهر شناور، سازه فراساحل،  
[ دوشنبه 16 آذر 1388 ] [ 12:17 ] [ دانیال نعمتی ]

گروه کشتیرانى جمهورى اسلامى ایران با مشارکت منطقه آزاد چابهار یک مرکز اوراق کشتى در چابهار احداث مى کند. 
مهندس اسحاق على میر مدیر دفتر توسعه ناوگان و ساخت کشتى کشتیرانى جمهورى اسلامى ایران درگفتگو با مانا با بیان اینکه این یارد پس از احداث اولین یارد اوراق کشتى مجهز و بزرگ کشور خواهد بود گفت:منطقه چابهار به دلیل دسترسى به آبهاى آزاد ، موقعیت جغرافیایى و زمینهاى گسترده بلا استفاده، از شرایط مطلوبى براى ساخت مرکز اوراق کشتى برخورداراست از این رو گروه کشتیرانى جمهورى اسلامى ایران با لحاظ این ویژگى ها و معیارهاى زیست محیطى، مذاکراتى را با منطقه آزاد چابهار براى ساخت یک مرکز اسقاط کشتى در این منطقه آغار کرده است که در مرحله مقدماتى است.
وى افزود:البته ایجاد این مرکز اوراق مستلزم مشارکت ارگانهاى چون وزارت صنایع و معادن ، سازمان بنادر و دریانوردى ، حفاظت محیط زیست ، استاندارى سیستان و بلوچستان و منطقه آزاد چابهار است.
مدیر دفتر توسعه ناوگان و ساخت کشتیرانى جمهورى اسلامى ایران در خصوص موضع سازمان حفاظت محیط زیست در این خصوص گفت : نگرانى از پیامدهاى زیست محیطى فعالیت مراکز اوراق کشتى ،همیشه در تمام دنیا وجود داشته و دارد اما با رعایت قوانین داخلى و بین المللى و برنامه ریزى مناسب مى توان آلودگى هاى احتمالى را به حداقل کاهش داد به همین دلیل از این بابت نباید نگرانى وجود داشته باشد.
وى ادامه داد : همیشه بحث ایجاد مرکز اوراق کشتى در کشور مطرح بوده اما هنوز و به دلیل همین نگرانى هاى زیست محیطى ، ایجاد این مرکز و استفاده از بازار اوراق کشتى منطقه براى کشورمان فراهم نشده است.
مدیر دفتر توسعه ناوگان و ساخت کشتى کشتیرانى جمهورى اسلامى ایران در خصوص سرمایه گذارى مورد نیاز براى ایجاد این مرکز گفت: این سرمایه گذارى به عوامل مختلقى بستگى دارد اما با توجه به اینکه مرکز اوراق کشتى در مقایسه با یارد ساخت و تعمیر کشتى به تجهیزات و نیروى انسانى قابل توجهى نیاز ندارد طبیعتارقم سرمایه گذارى آن هم بسیار کمتر خواهد بود
وى اضافه کرد: با این وجود از آنجا که این طرح در مرحله مقدماتى است نمى توان فعلا در خصوص میزان سرمایه مورد نیاز این پروژه اعلام نظر کرد.
میر در خصوص مناسب بودن بازار اوراق کشتى در جنوب کشور با بیان اینکه در بین کشورهاى خلیج فارس تنها یک مرکز اوراق کشتى کوچک در عمان وجود دارد مدیر دفتر توسعه ناوگان و ساخت کشتى کشتیرانى جمهورى اسلامى ایران گفت :نبود یک مرکز بازیافت کشتى بزرگ در این منطقه ،فرصت مناسبى را در اختیار ایران قرار مى دهد تا با احداث مرکز اوراق کشتى در چابهار وارد این صنعت شده و کشتى هاى فرسوده منطقه را جذب و بازیافت کند.
وى در خصوص ایجاد یارد اوراق کشتى در شمال کشور ،این منطقه را مکان مناسبى براى احداث یارد اوراق ندانست و گفت: به رغم طرح برخى مباحث درخصوص امکان احداث یارد اوراق کشتى در سواحل شمال کشور، اما این منطقه براى ایجاد این صنعت مناسب نیست چراکه نه تعداد کشتى هاى ما در این منطقه زیاد است و نه اینکه کشورهاى حاشیه دریاى خزر بازیافت کشتى هاى خود را به ما خواهند سپرد.
مدیر دفتر توسعه ناوگان و ساخت کشتى کشتیرانى جمهورى اسلامى ایران افزود: این درحالى است که به دلیل احتمال بالابودن تبعات آلودگى هاى زیست محیطى این صنعت در سواحل شمال کشور ، بخش عمده اى از درآمد و سود حاصله از این یارد اوراق باید در رفع آلودگى هاى ایجاد شده صرف شود از همین رو و با توجه به شرایط دریاى خزر و محیط زیست این منطقه، احداث یارد اوراق در شمال کشور توجیه اقتصادى و زیست محیطى ندارد.



طبقه بندی: اخبار،  معماری کشتی،  آموزشی،  سازه ی کشتی، 
برچسب ها: اوراق کشتی، ساخت کشتی، به گل نشسته،  
[ شنبه 14 آذر 1388 ] [ 11:45 ] [ دانیال نعمتی ]

 همان طور که همه می دونید صنایع بزرگ و مادر زیر مجموعه های زیادی دارند.صنعت کشتی سازی هم از این قاعده مستثنی نبوده و زیر شاخه های زیادی دارد یکی از این زیر شاخه ها اوراق کشتی بوده که اتفاقا خیلی هم پر درامد و سوده است. در جهان حاضر با توجه به اهمیت منابع معدنی و تجدید ناپذیری بازیافت انها اهمیت ویژه ای پیدا کرده یک کشتی هم با توجه به اینکه از هزاران تن فولاد و سایر مواد معدنی با ارزش ساخته شده پس با بازیافت کشتی مقدار قابل توجهی مواد اولیه جهت ساخت کشتی دیگر فراهم می شود که علاوه بر توجیه اقتصادی توجیه زیست محیطی هم دارد. با این همه این صنعت زیان های زیست محیطی را هم به دنبال داشته که البته با وضع قوانین می توان از انها جلوگیری کرد. 

ادامه مطلب

طبقه بندی: معماری کشتی،  آموزشی،  سازه ی کشتی،  نوآوری،  مجله، 
برچسب ها: اوراق کشتی، به گل نشسته، کشتی سازی، ساخت کشتی،  
[ پنجشنبه 12 آذر 1388 ] [ 16:21 ] [ دانیال نعمتی ]

 ارشمیدس دانشمند یونان باستان، توانست روابط فیزیکی حاکم بر اجسام شناور را تعریف کند. بر اساس قانون ارشمیدس بر هر جسم شناور یا غوطه ور در آب نیرویی به اندازه وزن آبی که فرضاً حجم جسم را پر کند وارد می‌آید. بطور مثال اگر حجم جسمی۱ متر مکعب باشد، از طرف آب نیرویی به اندازه ۱۰۰۰ کیلوگرم-نیرو بر جسم به سوی بالا وارد می‌شود. این قانون برای تقریباً همه مایعات صادق است. معمولاً رابطه این قانون به صورت F=(rho)x(g)xV بیان می‌شود.

rho برای چگالی مایعات (تقریباً ۱۰۰۰ کیلوگرم بر مترمکعب برای آب)

g ضریب جاذبه (بر روی زمین، تقریباً۱۰ (دقیقتر ۹٫۸۱) متر بر مجذورثانیه)

V حجم جسم، )مترمکعب (

حال اگر وزن جسم بیش از این نیرو باشد (مثلاً مکعبی از آهن، وزنی معادل ۷۸۰۰ کیلوگرم خواهد داشت) در آب غرق می‌شود، اما اگر وزن جسم کمتر باشد برروی آب شناور می ماند. از همین رو همه کشتی ها شکلی مانند تشت (طشت) دارند، تا نسبت حجم به جرم را و به نوبه خود نیروی F را بالا ببرند.

 



طبقه بندی: نوآوری،  معماری کشتی،  اقیانوس شناسی،  آموزشی،  هیدرو استاتیک، 
برچسب ها: قانون ارشمیدس، هیدرواستاتیک، شناوری، نیروی شناوری،  
[ چهارشنبه 11 آذر 1388 ] [ 17:57 ] [ حسن رایگان ]

 از اوایل جنگ جهانی دوم ناوهای هواپیمابر در نبرد های نقش یافتند بعنوان فرودگاه های متحرک که بر هر ناو یا زیر دریایی برتر بود البته هر ناو هوپیمابر توسط یک گروه رزمی متشکل از دو رزم ناو و ۳ ناوچه اسکورت ... 

ادامه مطلب

طبقه بندی: معماری کشتی،  نوآوری،  سازه ی کشتی،  آموزشی، 
برچسب ها: ناو هواپیمابر، ناو، آشیانه ی هواپیما، ناو لینکلن،  
[ دوشنبه 9 آذر 1388 ] [ 19:35 ] [ محمد خراشاد ]

در ایران خیلی ها با این رشته اشنایی ندارند. در مطلب زیر سعی شده تا شما رو با این رشته کمی بیشتر آشنا کنم امیدوارم مفید فایده واقع بشه.

استاتیک، دینامیک، مقاومت مصالح 1 و 2 و آزمایشگاه، ارتعاشات مکانیکی، دینامیک، مکانیک، سیالات، ترمودینامیک، انتقال حرارت، مبانی مهندسی برق، طراحی اجزای ماشین و بسیاری از دروس دیگر. آیا باور می کنید همه این دروس دروس اصلی رشته کشتی سازی و رشته مکانیک باشند. بسیاری تصوری کودکانه از رشته مکانیک دارند و آنرا تعمیر ماشین می دانند و گروهی کشتی سازی را یا بهتر بگوئیم کشتی را قطعاتی از چوب و فلز می دانند که به لطف موج دریا حرکت می کند. بله به دلیل بین رشته ای بودن رشته مهندسی کشتی سازی دروس اصلی و پایه این رشته و رشته مهندسی مکانیک تقریباً یکسان است یعنی یک مهندس کشتی سازی همان دروسی را که دانشجویان رشته مکانیک در گرایش های طراحی جامدات و حرارت سیالات مورد مطالعه قرار می دهند در فهرست دروس خود دارند. شاید این مثال شما را برای پیوند رشته مکانیک با کشتی سازی یاری نماید. تصور یک سازه بزرگ دریایی با طول 400 متر و عرض 50 متر و ارتفاع 30 متر و وزنی بیش از 400 هزار تن که باید در دریا حرکت کند و در برابر موجهای سهمگین و رطوبت مقاوم باشد شما را به تخصص هایی مانند برق، مکانیک، عمران متوجه سازد به هر حال نیازهای یک کشتی علاوه بر طرح کلی و معماری کشتی که باید به سفارش مشتری توجه داشت در نظر گرفتن استانداردهای مربوط به امنیت و سلامت کشتی، وجود تعادل شناور، هیدرودینامیک، حرکت در امواج دریا و همچنین سیستم هایی نظیر تخلیه بار، لوله کشی، محل اسکان خدمه، طراحی پروانه و سکان و موتور مرکزی کشتی را نیز در برمی گیرد.



طبقه بندی: معماری کشتی،  آموزشی،  کنکور، 
برچسب ها: دروس مهندسی معماری دریا، معماری کشتی، کشتی سازی، رشته ی مهندسی دریا،  
[ دوشنبه 9 آذر 1388 ] [ 18:24 ] [ دانیال نعمتی ]


  این کشتی دارای آمفی تئاتر، پارکی به مساحت یک زمین فوتبال و 24 رستوران است. وزن این كشتی غول پیكر 225 هزار تن است. این کشتی با نام بهشت دریاها در فنلاند ساخته شده و پس از انتقال به آمریکا، در فلوریدا به نمایش گذاشته شده است. این کشتی ظرفیت حمل شش هزار و 296 مسافر را دارد و هزینه ساخت آن 800 میلیون پوند بوده است. بهشت دریاها نخستین سفر دریایی خود را یكم دسامبر آغاز می کند. قیمت 9 شب اقامت در این كشتی هزار و 786 پوند است. شرکت رویال کارائیب، صاحب این کشتی، کشتی مشابه دیگری را نیز سال آینده به آب می اندازد.

منبع: روزنامه ی تایمز
 

ادامه مطلب

طبقه بندی: اخبار،  معماری کشتی،  نوآوری،  سازه ی کشتی،  آموزشی، 
برچسب ها: کشتی بهشت دریاها، رویال کارائیب، کارخانه ی کشتی سازی،  
[ دوشنبه 9 آذر 1388 ] [ 17:58 ] [ دانیال نعمتی ]

تعداد کل صفحات : 2 ::      1   2  

درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :