انجمن علمی مهندسی معماری دریایی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
Association of Naval Architecture  
پیوندهای روزانه
دیالوکس پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات
پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات

پهلوگیری در شرایط سخت آب و هوایی، معمولابه کمک یک یدک کش که جهت ایجاد نیروی عرضی برای مقابله با رانش جانبی کشتی اعمال می شود، انجام می شود. این کارها علاوه بر کارهایی است که  تراستر ها(اگر نصب شده باشند)، موتورها وسکان کشتی انجام می دهند.برای خواندن به ادامه ی مطلب بروید.

بازدید : 5018

در حال حاضر پهلو گیری با کمترین سرعت انجام می شود.خوب است که پهلو گیری با سرعت کمتر از 2 نات انجام شود.تراستر های سینه و پاشنه موجب اعمال نیروی عرضی یا جانبی می شوندو تنها زمانی موثر اند که سر عت کشتی خیلی کم باشد . آنها ضربه ی وارد بر شناور راوقتی می خواهد در اسکله پهلو بگیرد یا به داک برود، می گیرند(دمپ می کنند).

وقتی که سینه به سمت اسکله نزدیک می شود ،تراستر های سینه رو شن می شوند تا کشتی را به سمت چپ یا راست هدایت کنند.وقتی که پاشنه ی کشتی به سمت چپ حرکت می کند ،سینه ی کشتی به سمت راست حرکت می کندو بلعکس به این پدیده کانتینگ می گویند.

برای شناوری با پروانه ی راست چرخنده (ساعتگرد) ،پاشنه به سمت چپ خود متمایل می شود و سینه به سمت راست و برای پروانهی چپ چرخنده عکس این اتفاق می افتد.در این شرایط تراستر سینه به کار می آیدو سینه را به سمت چپ می چرخاند و اثر پروانه را خنثی می کند.

یک نفر ممکن است این سوال را بپرسد چرا پروانه چنین اثری روی شناور می گذارد؟باید بگوییم کافی است که به حرکت یک دو چرخه دقت کنید! وقتی چرخ دو چرخه می چرخد موجب حرکت آن به سمت جلو می شود.همین حالت برای کشتی و پروانه ی آن در آب دریا اتفاق می افتد.به همین دلیل است که از سیستم دو پروانه برای خنثی کردن این اثر استفاده می شود.

تراستر های سینه نیروی خود را از موتور می گیرند. قدرت آنها به قدرت موتور بستگی دارد . تراستر سینه با 800 تا 1000 اسب بخار برای نصب بر روی یک شناوربا طول سرتاسری(LOA) 150 تا160 متر ، عرض 22 تا 25 متر و تناژ نا خالص 10000تا 12000 می تواند مناسب باشد . همچنین برای مواقعی که سرعت باد عدد 3تا4 بیو فورت(11نات) باشد.

برای مناطقی با عدد بیو فورت بیشتر و طول بیشتر نیاز به تراستر سینه ی قوی تر است.

تراستر های سینه نیاز به استفاده از یدک کش ها را از بین می برند در نتیجه هزینه های مربوط به کشتی کمتر میشود .البته در برخی از اسکله ها استفاده از یدک کش اجباری است.

در هنگام لنگر انداختن و دور زدن هم تراستر های سینه کمک می کنند .در هنگام لنگر انداختن آنها به فاصله گرفتن از لنگر کمک می کنند.




طبقه بندی: معماری کشتی، 
برچسب ها: تراستر، عدد بیوفورت، مانور، کانتینگ، canting،  
[ شنبه 25 شهریور 1391 ] [ 19:45 ] [ محمد خراشاد ]
درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic