تبلیغات
انجمن علمی مهندسی معماری دریایی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

انجمن علمی مهندسی معماری دریایی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
Association of Naval Architecture  
پیوندهای روزانه
دیالوکس پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات
پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات

با عرض پوزش اگه متن زیر روان نیست چون سریع از روسی ترجمه نموده ام. البته کمی اطلاعات خودمم اضافه شده است.

بحث بر روی نیمه شناورها  به دلیل نبود منابع کافی  بسیار سخت است . شاید شما نیز با سیاست های حفاظت اطلاعات بسیار عجیب کشور کره ی شمالی آشنا هستید . نبودن مطالب در باره ی این شناورها به همین دلیل می باشد ولی از آنجایی که برخی از این شناورها توسط برخی از کشورها توقیف شده است و  برخی دیگر از آنها را به کشورهایی مثل ایران عزیز ما صادر کرده است ، لذا اندک  مطالبی درباره­ ی این شناورها به همین واسطه موجود می باشد که می تواند منبع خوبی برای بررسی و بحث ما بر روی آنها باشد. کره شمالی طیف وسیعی از شناورها و نیمه شناورهای کوچک در مقیاس قایق را مخصوص نیروهای ویژه ی خود - یگان های نفوذی - ساخته است . برخی از آنها تونایی حمل اژدرهای سبک را دارند و می توانند برای حملات مستقیم مورد استفاده قرار گیرند .
غیر از کره شمالی کشورهای زیر نیز دارای این این  نیمه شناورها هستند .
ایران ،ویتنام،کره ی جنوبی ،ونزوئلا ، (خبر  دارم  رژیم منحوس اشغال گر قدس هم نمونه هایی کپی زده)

تاریخچه شروع این سامانه بسیار جالب و مخصوص برمی گردد به شناور تندرو استتار شده تحت نام type-a

Type-A این شناور نفوذی با ظاهر فریبنده ی خود که مانند قایق ماهیگیری می باشد می تواند در سرعت های بالا به اجرای عملیات بپردازد به دلیل سوپراستراکچرهای ساختگی خود بیشتر ظاهری غیر نظامی و بی آزار دارد و همین ویژگی شناسایی آن را مشکل خواهد کرد . مشخصات این شناور را در زیر مشاهده می کنید
11
متر طول و جابه جایی 3 تن ، سرعت 50 نات
تسلیحات : تسلیحات سبک - موشک های ضد هوایی برد کوتاه و احتمالا انواع دوش پرتاب ها
به دلیل انجام ماموریت های موفق توسط این شناورها بدیهی است که آنها به دلیل شناخته شدن بیشتر از قبل قابل شناسایی باشند ولی این نقیصه می تواند با وجود سوپر استراکچرهای قابل تعویض و جداشونده تا حدود زیادی رفع شود . با این وجود کار طراحی شناورهای نفوذی به اینجا ختم نشد و کره ای ها طراحی های متنوع تری با قابلیت های پنهان کاری بیشتر را در دستور کار قرار دادند . نتیجه ی این طراحی ها ، ساخت طیف گسترده ای از شناورها و نیمه شناورها بود و کره ای ها با بهرمندی از این دستاورد خود توانستند قابلیت های پنهان کاری بیشتری را در عملیات های نفوذی خود بدست بیاورند . شناورهای نفوذی لندینگ کرافت که به طور مخفف "SILC" نامیده می شوند اساسا به قابق های پرسرعتی گفته می شود که به دلیل فرو رفتن در آب تا بالای عرشه ی خود می توانند سیگنچر راداری بدنه ی خود را تا حدود بسیار زیادی کاهش دهند . در زیر با انواع مختلف "SILC" های ساخته شده توسط ارتش کره شمالی بیشتر آشنا خواهیم شد

type b -racoon

اولین SILC که در غرب با عنوان Type-B شناخته می شود. تصویر فوق
یکی از این شناورها در جریان آزمایشی که در سال 1983 در حال انجام بود ، توسط نیروهای کره ی جنوبی توقیف و ضبط شد و بعد از آن در نیروهای ویژی نیروی دریای این کشور تحت عنوان "راکون" مشغول خدمت شد . مشخصات این شناور را در زیر مشاهده می کنید
طول 9.3 متر و عرض 2.5 متر - جابه جایی 5 تن
سرعت سطحی 30 تا 40 نات و سرعت زیرسطحی 12 نات - برد عملیاتی 300 مایل دریایی
خدمه 3 نفر - قابلیت حمل سلاح های سبک
Type-B
ضبط شده توسط نیرو های کره ی جنوبی مورد بازبینی قرار گرفت و نمونه های متعددی از روی آن ساخته شد  این شناورهای ساخته شده در نیروی دریایی کره جنوبی و مخصوص نیرو های ویژه ی این نیرو به عنوان شناور نفوذی پنهان کار تحت خدمت قرار گرفت و بعد از آن با نام "راکون" شناخته شد . توقیف و ضبط Type-B و به دنبال آن مهندسی معکوس و به خدمت گرفتن این شناور ممکن است عاملی برای تحریک نیروی دریایی ایالات متحده آمریکا باشد و آزمایشاتی که این نیرو 15 سال پیش بر روی این نوع قایق ها انجام داد می تواند تحت تاثیر این تجربه ی کره ی جنوبی باشد . گفتنی است راکون های کره ی جنوبی احتمالا هنوز در خدمت نیروی دریایی این کشور هستند .

بهینه سازی Type-B باعث بوجود آمدن ورژن های متفاوت و متنوعی از این SILC شده است. Type-C اسم به کار رفته برای یکی از این SILC می باشد که در دهه ی نود توسط کره جنوبی توقیف و ضبط شد و همینک در سئول در حال نمایش می باشد . مشخصات این شناور را در زیر مشاهده می نمایید و تقریبا مشابه با نمونه ی قبلی آن یعنی Type-B می باشد .

طول 9.3 متر و عرض 2.5 متر - جابه جایی 5 تن

سرعت سطحی 30 تا 40 نات و سرعت زیرسطحی 12 نات - برد عملیاتی 300 مایل دریایی

خدمه 6 نفر - قابلیت حمل سلاح های سبک

I-SILC  نقطه عطفی جدید در توسعه قایق شناور از کره شمالی است. I-SILC یک زیرسطحی - سطحی کامل می باشد که همانند SILC که بالاتر توضیح داده شد یک شناور پرسرعت بر روی سطح می باشد و می تواند تا عمق 3 متر زیر سطح آب غواصی کند . این کار یعنی حرکت زیر سطحی این شناور به همراه لوله ی مخصوص تنفس در زیر آب که snorkel نامیده می شود و امتداد ان تا بالای سطح آب ادامه دارد ، صورت می گیرد . البته استفاده از snorkel  قابلیت های مخفی کاری و ضد راداری این SILC را کاهش می دهد . در لحظات بحرانی و سرنوشت ساز برای این شناور ، I-SILC  می تواند برای جلوگیری کردن از شناسایی و کشف شدن خود تا عمق 20 متر پایین تر از سطح آب قرار بگیرد SILC . ی که توسط کره ی جنوبی ضبط شده بود به دلیل نداشتن موتورهای الکتریکی توانایی حرکت در زیر آب را ندشت اما I-SILC-Viet که همان I-SILC صادر شده به ویتنام است دارای موتورهای الکتریکی در قسمت عقب خود باشد که به عنوان یک وسیله ی خوب برای غواصی به کار میرود


در سال 2002 یک "Taedong-B" که قایق شناور اژدر افکن می باشد به ایران صادر شد . (البته اطلاعات ارتش امریکا میگوید ایران حداقل 16 فروند گرفته)
در سال 2002 دو "Taedong-C" که قایق نیمه شناور اژدرافکن می باشد به ایران صادر شد و البته با طراحی کاملا متفاوت .
 'Taedong-B' که به ایران فروخته شده است بیشترین بهینه سازیها بر روی آن انجام شده و قابلیت حمل و شلیک اژدر را نیز دارد
. به نظر می رسد غیر از این موارد ، ورژنهای متفاوت دیگری که بعضی از آنها همچون 'Taedong-B' قابلیت حمل و شلیک اژدر را داشته باشند ، به صورت مخفی ساخته شده و در حال حاظر در خدمت باشند . هرچند که تایید نشده ولی به زودی I-SILC به دست ونزوئلا هم خواهد رسید .
مشخصات
I-SILC را در زیر مشاهده می نمایید :
طول 12.8 متر و عرض 3 متر - جابه جایی 10 تن
سه موتور 250 یا 260 اسب بخار (Johnson/OMC, etc)
سرعت 40 تا 50 گره دریایی در سطح و 4 تا 6 گره دریایی در زیر سطح
برد عملیاتی 200 مایل دریایی
عمق غواصی تا 3 متر به همراه لوله مخصوص تنفس در زیر آب و 20 متر ماکزیمم فاصله از زیر سطح آب بدون لوله تنفسی که این غوص 20 متری فقط در مواقع خطر و بحرانی انجام می شود .
خدمه 8 نفر
دارای رادار ژاپنی
Furuno 1830
دارای تسلیحات سبک
با این که
Taedong-B با نام "Kajami" هم شناخته می شود که نام کاملا کره ای است ولی این شناورها در خدمت نیروهای دریایی ایران هستند . در این شناور بهینه سازی های بیشتری نسبت به دو مدل قبلی یعنی I-SILC اصلی و I-SILC ویتنامی روی آن انجام شده است . وجود یک پاشنه ی منحنی بلند در این شناور احتمالا نشان دهنده ی این است که طراحی آن با تاثیر از طرح های Fabio Buzzi همراه بوده است . البته این تاثیر پذیری در بسیاری از قایق های تند رو ایرانی وجود داشته است . لازم به ذکر است آقای Fabio Buzz از طراحان معروف شناورهای تندرو مسابقه ای هستند.

Taedong-C - Gahjae
یک نیمه شناور ورژنی از
"IPS-16" که مجهز به اژدر نیز می باشد . این قایق کاملا متفاوت از I-SILC که در بالا در باره ی آنها بحث کردیم می باشد . همانند Taedong-B ، این نوع هم مجهز به غلاف های 324 میلیمتری اژدرافکن می باشد.

.

برای دیدن برخی از منابع اینجا  و اینجا کلیک کنید


[ چهارشنبه 15 مهر 1394 ] [ 09:51 ] [ محمد شمسی کهریزسنگی ]
درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :