تبلیغات
انجمن علمی مهندسی معماری دریایی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار

انجمن علمی مهندسی معماری دریایی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
Association of Naval Architecture  
پیوندهای روزانه
دیالوکس پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات
پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات
 به تازگی چین مدعی شده است که به راهی برای ساخت زیردریایی با سرعت فوق صوت دست یافته است؛ یعنی این زیردریایی قادر است مسیر بندر شانگهای تا سانفرانسیسکو را در کمتر از دو ساعت بپیماید. آنها می گویند برای این کار از فناوری پیچیده ی سوپر کاویتاسیون (supercavitation) استفاده کرده اند. این روش توسط محققان آزمایشگاه فناوری های پیچیده ی انتقال حرارت و جریان هاربین (Harbin Institute) توسعه داده شده است. 


سوپرکاویتاسیون روشی است که امروزه در ساخت پروانه های دریایی استفاده می شود. در این روش به دلیل سرعت بالای پروانه در آب و شکل سوزنی آن یک حباب اطراف آن را در بر می گیرد. بنابراین بجای آن که پره های پروانه متحمل اصطکاک آب شوند در حباب هوای اطراف شان حرکت می کنند. ازآنجایی که ویسکوزیته ی هوا کمتر از آب است، مقاومت کمتری به پره ها اعمال می شود و در نتیجه مقدار مصرف سوخت کاهش می یابد.

 این روش ابتدا در اوایل جنگ سرد (دهه 1960) توسط شوروی سابق بر روی یک اژدر به نام shkval  امتحان شد. دلیل ساخت این اژدر، هدف قرار دادن زیردریایی های اتمی بود.  با این تکنیک اژدر می توانست به سرعت 370 کیلومتر بر ساعت (200 گره دریایی) در زیر آب دست یابد. برای آنکه بتوان به این سرعت دست یافت از دو ترفند همزمان برای تولید حباب استفاده کردند. اول شکل دماغه ی اژدر هرمی بود و  دوم آنکه گاز خروجی از موتور اطراف اژدر را در بر می گرفت. با این کار تماس آب با اژدر و مقاومت آن کاهش پیدا می کند. سرعت خروج این اژدر از زیردریایی 50 کیلومتر بر ساعت می باشد. سوخت موتور آن پروکسید و نفت سفید است. اژدر به وسیله ی 4 عدد فین هدایت می شود. این اژدر هم اکنون در قرقیزستان تولید می شود. شکل دماغه ی این اژدر در زیر نشان داده شده است.

 اما اندازه ی حبابی که با این روش در اطراف اژدر تولید می شد، محدود بود. بنابراین از آن زمان تا کنون موفقیتی برای افزایش  اندازه ی این حباب بدست نیامده بود. اما حالا چین مدعی شده است که می تواند حباب بزرگتری بسازد که اطراف یک زیردریایی را پوشش دهد. با این کار اصطکاک  یا همان مقاومت شناور به  شدت  کاهش می یابد.

اما فناوری سوپرکاویتاسیون دو عیب عمده دارد: اول آنکه زیردریایی باید با یک سرعت اولیه ی بالا در حدود 100 کیلومتر در ساعت وارد آب شود تا بتواند یک حباب هوا در اطرافش بسازد و دوم، سیستم هدایت آن نمی توان با استفاده از روش های کنونی مثل استفاده از سکان باشد؛ زیرا لازمه ی عملکرد سکان تماس آن با آب است در حالیکه در درون حباب دیگر آبی وجود ندارد. پس استفاده از این روش می تواند فقط برای شناور های بدون سرنشین مثل اژدر استفاده شود. اما تقریبا تمام اژدرها قبل از رسیدن به هدف منفجر خواهند شد؛ زیرا آنها در تغییر مسیر محدودیت دارند.

با این حال محققان آزمایشگاه هابین می گویند راه حلی برای این دو مشکل پیدا کنند. هنگامی که شناور در آب قرار دارد سطح آن مداوما توسط  یک مایع خاص شسته می شود. گرچه این مایع توسط آب شسته می شود اما در سرعت های پایین می تواند مقاومت شناور را کاهش دهد.

پس از آنکه سرعت آن به 75 کیلومتر بر ساعت رسید، شناور وارد حالت سوپرکاویتاسیون می شود. دستگاهی که برای آزاد سازی مایع بر روی سطح شناور استفاده می شود می تواند به هدایت شناور نیز کمک کند؛ زیرا با کنترل مناسب مقادیر مختلف اصطکاک به اجزای مختلف شناور وارد می شود.

محققان هابین می گویند، رانش این شناور با رانش برداری یا تراستی که توسط یک موتور تولید می شود متفاوت است. استاد مکانیک سیالات دانشگاه پکن علت عدم پیشرفت روش سوپرکاویتاسیون در چند دهه ی گذشته را عدم نوآوری و خلاقیت بیان کرد. 

به جز روسیه کشورهای دیگری مثل ایران، آلمان و آمریکا به فناوری ساخت اژدرهای سوپرکاویتاسیون دست یافته اند. نام اژدر سورپرکاویتاسیون ایران حوت می باشد. اژدر حوت توسط سپاه پاسداران ساخته شده است. سایت جهان نیوز در سال 88 بیان کرد اطلاعات محرمانه ی این اژدر لو رفته است. 


منبع: 1 2 3 




طبقه بندی: سیستم رانش،  آموزشی،  اخبار،  نوآوری،  معماری کشتی، 
برچسب ها: زیردریایی فوق سرعت چینی، سوپر کاویتاسیون (supercavitation، آزمایشگاه فناوری های پیچیده ی انتقال حرارت و جریان هاربین (Harbin Institute)، پروانه های دریایی، اژدر، زیردریایی های اتمی، سیستم هدایت،  
[ سه شنبه 11 شهریور 1393 ] [ 09:33 ] [ محمد خراشاد ]
درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :