انجمن علمی مهندسی معماری دریایی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
Association of Naval Architecture  
پیوندهای روزانه
دیالوکس پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات
پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات
 همان طور که همه می دونید صنایع بزرگ و مادر زیر مجموعه های زیادی دارند.صنعت کشتی سازی هم از این قاعده مستثنی نبوده و زیر شاخه های زیادی دارد یکی از این زیر شاخه ها اوراق کشتی بوده که اتفاقا خیلی هم پر درامد و سوده است. در جهان حاضر با توجه به اهمیت منابع معدنی و تجدید ناپذیری بازیافت انها اهمیت ویژه ای پیدا کرده یک کشتی هم با توجه به اینکه از هزاران تن فولاد و سایر مواد معدنی با ارزش ساخته شده پس با بازیافت کشتی مقدار قابل توجهی مواد اولیه جهت ساخت کشتی دیگر فراهم می شود که علاوه بر توجیه اقتصادی توجیه زیست محیطی هم دارد. با این همه این صنعت زیان های زیست محیطی را هم به دنبال داشته که البته با وضع قوانین می توان از انها جلوگیری کرد. 

در حالی كه بسیاری از كشورهای جهان از همجواری خود با آب‌های آزاد حداكثر منفعت را برده و صنایع مرتبط با دریا را گسترش داده‌اند، كشورما علی‌رغم همسایگی با دریای خزر در شمال و خلیج فارس در جنوب، از نظر رشد صنایع دریایی عملكرد چندان موفقی نداشته است. 
به گزارش مارین نیوز به نقل از ایسنا، یكی از صنایع مرتبط با دریا صنعت اوراق كشتی است كه در حال حاضر از سودآوری و اشتغال‌زایی بسیار قابل توجهی در میان صنایع مرتبط با دریا برخوردار است. 
در حال حاضر كشورهای آسیایی چین، هند، پاكستان و بنگلادش سرمایه‌گذاری‌های مناسبی روی این صنعت انجام داده و نتیجه هم گرفته‌اند. اروپایی‌ها هم به اهمیت این صنعت پی برده و می‌توان از نروژ به عنوان كشوری پیشرو در صنعت اوراق كشتی نام برد. 
بازخوانی پرونده صنعت اوراق كشتی در كشور نشان می‌دهد، علی‌رغم انجام تلاش‌هایی برای احیای این صنعت، تاكنون این تلاش‌ها به نتیجه روشنی نرسیده‌ است. 
رسول مرسوسی - كارشناس صنایع دریایی - در این زمینه توضیح می‌دهد: حدود 10 سال پیش یكی از شركت‌های زیرمجموعه بنیاد مستضعفان و جانبازان به صورت رسمی فعالیت خود را در زمینه اوراق كشتی در قشم آغاز كرد و حتی یك كشتی كانتینربر نیز از شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی برای اوراق خریداری كرد، اما در حالی كه این شركت در اواسط كار اوراق این كشتی قرار داشت، با دخالت سازمان محیط زیست از ادامه فعالیت بازماند. 
به گفته وی، سازمان محیط زیست با ذكر دلایلی مانند آلوده كردن محیط زیست آبی و ساحل دریا، كار اوراق این كشتی را متوقف كرد. 
او می‌افزاید: اگر محیط زیست به جای پاك كردن صورت مساله با صنعتگران همكاری می‌كرد و دو طرف به گونه‌ای با یكدیگر كنار می‌آمدند، امروز صنعت اوراق كشتی در كشور به شكل فعلی نبود. 
وی یادآور می‌شود: در سال 1378مجددا تلاش‌هایی برای شروع كار در صنعت اوراق كشتی در كشور انجام شد و كشتی 'ایران پاسدار' از شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی برای اوراق خریداری شد كه متاسفانه مجددا محیط زیست مانع شده و حتی تغییر چند باره محل اوراق كشتی نیز موثر نبود و كار كاملا متوقف شد. در نهایت كشتی یادشده به پاكستانی‌ها برای اوراق فروخته شد. 
به گفته مرسوسی شركت كشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و شركت ملی نفتكش از صنعت اوراق كشتی كشور حمایت كرده، اما محیط زیست همواره ایجاد مانع كرده است. 
وی با بیان این كه یك كشتی معمولا بعد از حدود 30 سال كار از رده خارج شده و باید اوراق شود، توضیح می‌دهد: معمولا پیش از این‌كه یك كشتی اوراق شود، ابتدا باید كاملا شست‌وشو شود كه هم‌اكنون مراكزی در كشور امارات متحده عربی كار شست‌وشوی شناورها و كشتی‌ها را بر عهده دارند و آن‌ها را از هرگونه آلودگی نفتی و شیمیایی پاك می‌كنند. سپس به این شناورها و كشتی‌ها گواهی‌نامه داده می‌شود. 
این كارشناس صنایع دریایی همچنین درباره شیوه اوراق كشتی توضیح می‌دهد: بعد از این‌كه مخازن كشتی و بدنه كاملا شست‌وشو ‌شدند، شناور یا كشتی مورنظر با یدك‌كشی و یا با موتور خود آن به سایت و كارگاه اوراق در ساحل منتقل می‌شود. سپس تجهیزات مختلف شناور یا كشتی مانند موتور برای فروش به حراج گذاشته می‌شود كه ممكن است این تجهیزات مجددا در كارگاه‌های كشتی‌سازی مورد استفاده قرار گیرند. بعد از آن نوبت به بدنه كشتی می‌رسد و كارگران اقدام به برش بدنه می‌كنند و قسمت به قسمت از بدنه كشتی از هم جدا شده و سپس این قطعات توسط جرثقیل به مكان موردنظر برای استفاده حمل می‌شوند.
وی با اشاره به وجود بیش از 5 تا 6 هزار تن انواع آهن‌آلات در كشتی‌ها اضافه می‌كند: از ورق سالم مجددا استفاده شده و ورق‌های كم‌كیفیت‌تر نیز به صورت میلگرد درآورده می‌شوند. به عنوان مثال چین از ورق‌های حاصل از اوراق كشتی بیلت تولید می‌كند و در مجموع به بهترین شكل ممكن از آن‌ها استفاده می‌كند.

 




طبقه بندی: معماری کشتی،  آموزشی،  سازه ی کشتی،  نوآوری،  مجله، 
برچسب ها: اوراق کشتی، به گل نشسته، کشتی سازی، ساخت کشتی،  
[ پنجشنبه 12 آذر 1388 ] [ 17:21 ] [ دانیال نعمتی ]
درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic