انجمن علمی مهندسی معماری دریایی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
Association of Naval Architecture  
پیوندهای روزانه
دیالوکس پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات
پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات
pty شرکت تحقیقاتی کوچکی است که برای طراحی و توسعه ی سیستم تعلیق دریایی راه اندازی شده است.

2Play اولین کاتاماران 8 متری این گروه است. در این کاتاماران همزمان از سیستم تعلیق دریایی و سیستم کنترل حرکت عرشه (DACS) استفاده شده است که امکان حرکت کاتاماران در دریای مواج را فراهم می سازد. . با استفاده از سیستم هیدرولیکی بازخورد مثبت (passive/reaction) ، بدنه ی شناور از عرشه و روسازه  جدا می شود. افزایش راحتی و کنترل و پایداری شناور در هنگام حرکت یا توقف از فواید این روش است.


این نوع سیستم تعلیق توسط اعضای گروه Kinetic اختراع شده است. سیستم آنها هم اکنون بر روی تویوتا لندکروز پرادو و پاترول نیسان استفاده می شود. با استفاده از سیستم تعلیق دریایی انتقال تنش های وارده از بدنه ی شناور به روسازه کنترل شده و شتاب گرفتن شناور ،هیچ نیروی ناگهانی به خدمه و مسافران وارد نمی کند. در شکل زیر نمودار شتاب- زمان برای شناور بدون سیستم تعلیق و با سیستم تعلیق مقایسه شده است. شبیه سازی دینامیکی این شناور با استفاده از نرم افزار ADAMS انجام شده است.


سیستم کنترل حرکت عرشه دارای کامپیوتری است که به صورت خودکار سیستم تعلیق را برای شرایط غلتشی (rolling) تنظیم می کند. با این سیستم، عرشه در هنگام توقف کاتاماران ثابت مانده که باعث افزایش ایمنی شناور می شود. از طرفی رفت و آمد مسافران در هنگام ورود و خروج به شناور تسهیل می شود.


این سیستم تنها سیستم تعلیق در جهان است که از قابلیت بازخورد مثبت استفاده می کند. مزیت این روش عدم نیاز به قدرت در هنگام کار می باشد.

شناور 2Play هم اکنون در مرحله ی تست در آب های غربی استرالیا قرار دارد و بزودی در seawork 2014 در ساوتهمپتون انگلیس به معرض نمایش در می آید.

 این سیستم کاربرد زیادی در شناور های نظامی، تجاری و تفریحی دارد. فواید استفاده از این سیستم به صورت خلاصه:

-         کاهش حرکات لرزشی و کوبشی (slamming)

-         افزایش ایمنی و راحتی

-         کاهش حرکات غلتش مثل roll و pitch

-         کاهش دریازدگی

-         افزایش سرعت سطحی (planning speed)

-         افزایش سرعت و راندمان

-         افزایش دریامانی (sea keeping)شناورهای کوچک

منبع:

http://www.gizmag.com

http://www.nauti-craft.com

دانلود نسخه ی pdf

*** عکس ها در اندازه ی واقعی 1 2 3 4  




طبقه بندی: طراحی کشتی،  هیدرو دینامیک،  نوآوری،  معماری کشتی، 
برچسب ها: سیستم تعلیق دریایی، سیستم کنترل حرکت عرشه، کاتاماران، سیستم هیدرولیکی بازخورد مثبت، نرم افزار ADAMS، پایداری شناور، سرعت سطحی،  
[ پنجشنبه 11 اردیبهشت 1393 ] [ 21:49 ] [ محمد خراشاد ]
درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic