انجمن علمی مهندسی معماری دریایی دانشگاه دریانوردی و علوم دریایی چابهار
Association of Naval Architecture  
پیوندهای روزانه
دیالوکس پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات
پونیشا :: نیروی کار مجازی
X بستن تبلیغات
 تاریخ تاسیس انستیتو به سال 1894 میلادی ، زمانی كه  اولین حوضچه آزمایشگاهی روسیه، در مركز سنت پترزبورگ درجزیره نوایاگالاندیا احداث شده باز می گردد. در  سال 1900  سرپرستی  مركز   فوق  به كریلف واگذار شد و در سال 1944 پس از در گذشت وی ، انستیتو به نام او نامگذاری گردید. ساخت مجموعه تجهیزات مدرن انستیتو فعلی به سال 1936 ، در جنوب حومه شهر لنینگراد باز می گردد. در حال حاضر این انستیتو بالغ بر 80 هكتار مساحت و دارای بیش از یكصد ساختمان و تاسیسات مربوطه می باشد. در واقع این انستیتو ، یك آزمایشگاه  مدرن و تجربی است و به منظور طراحی و ساخت كشتی های بازرگانی و جنگی و همچنین انواع سازه های دریایی با بالاترین استاندارد بین المللی  ایجاد شده است. 

تجهیزات انستیتو

این انستیتو ، بمنظور دستیابی به اهداف خویش  در زمینه مطالعات مورد نیاز طراحی و ساخت كشتی و همچنین سایر فن آوری های دریا به تجهیزات مختلف به امكانات وسیعی مجهز شده است :

·        

چندین حوضچه مدلسازی هیدرودینامیكی  با ظرفیت آبگیری كلی 250000 متر مكعب شامل:

-     طولانی ترین مخزن كشتی (towing took)     جهان ، دارای چهار مخزن قابل حمل 
-     حوضچه دریایی ، با توانایی تولید موج و باد بصورت نا منظم
-   حوضچه با بازوی دوار به قطر 70 متر
-   حوضچه یخ
-    مخزن خلاء به طول 70 متر با قابلیت مطالعه پدیده كاویتاسیون برروی سكان و ملحقات كشتی كه در مخازن معمولی قابل مدل سازی نیستند.
·       تونلهای آب و كاویتاسیون برای آزمایش پره و هیدروفویل
·       تونلهای باد شامل تونلهای باد با اغتشاش كم
·       دستگاهای آزمون با ظرفیت بار تا سه هزار تن برای مطالعات مقاومت سازه ،  مواد و مصالح كشتی و اجزاء بدنه آن
·       آشیانه مخصوص آزمون كشتی (Shed) به ابعاد 48*24*15 متر برای تعیین عمر كاری و انجام آزمونهای ایستایی ‎، بگونه ای كه سرتا سر سازه تا 96 نقطه بوسیله نیرویی در حدود 15 هزار تن تحت بار قرار گرفته و تنش بوجود آمده تا هشت هزار نقطه اندازه گیری می گردد.

·       مخازن  تحت  فشار  برای  انجام  آزمون بر بدنه زیر دریایی، ‌وسایل و تجهیزات مدلسازی ، با فشار ثابت یا متغییر متناسب با بیشترین عمق در اقیانوسهای جهان

·       
مخازن بهره برداری در فشارهای بالا ، بمنظور تست سازه و مصنوعاتی كه تحت فشارهای هیدرولیكی كار می كنند  و ممكن است بصورت متناوب تحت بارهای دینامیك قرار گیرند

·       حوضچه هیدرواكوستیك  ، مخازن الكترولیتی و چند لایه برای مطالعه  شاخص های فیزیكی

·       وسایل متعدد اندازه گیری ارتعاشات ،  اكوستیك

·       مجموعه های سنجش چند منظوره جهت تشخیص عملكرد مولدهای نیرو و تجهیزات خاص مربوطه و همچنین تجهیزات لازم جهت تحقیقات گسترده در زمینه های الكترومعناطیس و  رادار .

            سطح علمی بالا و مهارت متخصصین این مركز  تضمین كننده    سطح   كیفی  تحقیقات  انستیتو می باشد. كاركنان انستیتو 3200 نفر هستند كه از میان ایشان ، هفتاد نفر درجه دكتری علوم مهندسی و علوم پایه دارند (در حدود نیمی از آنان دارای درجه استادی) و 360 نفر دارای درجه فوق لیسانس مهندسی می باشند. دوره های آموزشی فوق لیسانس و دكتری كه در انستیتو برگزار می گردد ، نیرو های كاملا كیفی  را تربیت می نماید

محورهای  اصلی تحقیقات انستیتو عبارتند از:

-      پیش بینی درازمدت برنامه های كشتی سازی و توسعه آن

-      روشهای كلی كشتی سازی  و تحقیق در بازار كشتی

-      مطالعات طراحی و سیستم های CAD

-      هیدرودینامیك كشتی

-      مقاومت و ارتعاشات سازه كشتی

-      مولدهای نیرو در دریا

-      حفاظت محیط و ایمنی هسته ای

-      اكوستیك كشتی ، موتورهای دریایی و مكانیزم های مربوط

-      سایر موارد از قبیل كامپیوتری نمودن سیستم تحقیقاتی ، تدوین استاندارد ها و غیره.

توانمندیهای آزمایشگاهی

            انستیتو دارای مجموعه ای یكپارچه از توانمندیهای آزمایشگاهی است كه توانایی اجرای انواع كارهای آزمایشگاهی زیر را  دارا می باشد.:

-      انجام طیف وسیع و كاملی از آزمونهای هیدروآیرودینامیكی مدلهای كشتی از هر نوع

-      انجام تحقیقات بر روی افزایش استحكام و ایمنی كشتی های جنگی و بازرگانی و سایر تجهیزات دریایی در هر گونه شرایط اضطراری

-      انجام تحقیقات بمنظور شناخت تاثیرات مختلف انواع امواج الكترو مغناطیس بر ناوها و سایر تولید ات مهندسی و بر حیات انسان و محیط پیرامون و توسعه روشهای حفاظت از تشعشع

-      تحلیل جامع مسائل مربوط به  كنترل سروصدا و ارتعاشات ماشین آلات و مولدهای قدرت در كشتی ، بدنه ، دكل ،عرشه و....

-      انجام تحقیقات بر روی جایگزینهای مناسب و برتر مولدهای نیرو در كشتی و توسعه روشهای نوین

-      انجام تحقیقات برروی ایمنی هسته ای، تشعشعی در كشتی ها و زیر دریایی های هسته ای و حفاظت خدمه آنان و محیط زیست

دستاوردهای انستیتو

           تحقیقات بعمل آمده در انستیتو موجب افزایش توان  و  سرعت كشتی ها  و زیر دریایی ها شده و همچنین عمق حركت و اختفاء بیشتر را برای زیر- دریایی ها بهمراه آورده است. همچنین این تحقیقات مصونیت  بیشتر  زیردریایی ها در مقابل كشف  و شناسایی توسط  ناوهای  جنگی  را  بهمراه  داشته است. بهره وری بیشتر از سوخت و كاهش حجم فلز بكاررفته در ساخت كشتی و توسعه سیستم های نوین كشف و شناسایی نیز  از دستاوردهای  تحقیقاتی انستیتو  بشمار می رود.

فعالیتهای انستیتو مبانی علمی قابل اعتمادی جهت طراحی وسایل نقلیه دریایی بوجود آورده است كه در این امور قبلا تجربه ای در روسیه (و در بعضی موارد در سایر كشورها ) موجود نبوده است . كه می توان از اقلام  آن جمله موارد زیر نام برد.

-      كشتی های بزرگ جنگی (ناو های هواپیما بر)

-      زیر دریایی های جنگی (اژدرافكن)

-       هاور كرافتهای بزرگ

-      یخ شكن های هسته ای با قدرت بسیاربالا

-      پشتیبانی هوایی از كشتی ها

-      ساخت  ناوهای منطبق بر استاندارد های  زیست محیطی

-      كشتی های ماهیگیری بزرگ سردخانه دار

-      كشتی های مخصوص اكتشافات منابع معدنی و تجهیزات حفاری نیمه شناور.

عملكرد انستیتو    

           انستیتو دارای نقش فعالی در توسعه و تدوین قوانین ملی و بین المللی ، در زیر مجموعه هایی از قبیل پایداری ، مقاومت،  ارتعاشات و كنترل سطح اغتشاش در ناوها  و كشتی های بازرگانی می باشد. متخصصین انستیتو ، گامهای موثری در پیشبرد مفاهیم اصلی مهندسی كشتی ، از قبیل فرم و طراحی و معماری  كشتی، واحدهای پیش برنده (قوای محرك) كشتی و همچنین كاهش و از بین بردن ارتعاشات در ماشین آلات و تجهیزات و ..... برداشته اند. انستیتو ، ریاضیات مورد نیاز و روشهای كامپیوتری لازم برای بهینه سازی مشخصات كشتی و نوسازی عناصر مرتبط آن را توسعه داده است. انستیتو پیشگام توسعه روشهای طراحی كلی و درازمدت ، روشهای ارزیابی ناوهای جنگی و تاثیرات اقتصادی كشتی با احتساب تغییرات فاكتورهای خارجی و همچنین روشهای CAD می باشد.در طی پنچاه سال گذشته انستیتو :

-      بیش از ده هزار مدل ناو جنگی و كشتی  بازرگانی و سازه های مهندسی دریایی و همچنین سایر شناورها را تحت آزمون های مختلف گذاشته است.

-      طرح هندسی حدود 7500 پروانه و ملخ ، برای حصول حداكثر بهره برداری ممكن از قدرت موتور را مورد محاسبه قرار داده است.

-      استحكام و ارتعاشات بیش از پانزده هزار سازه اعم از مدل در مقیاس بزرگ و نمونه دراندازه واقعی با احتساب جزئیات آن را آزمایش نموده است.

-      بیش از دو هزار طرح دفاتر مختلف طراحی كشتی دراتحاد جماهیر شوروی و فدراسیون روسیه را با ارزیابی های تخصصی فنی ،كاربردی و اقتصادی  توسعه و تكمیل كرده است.

           در سالهای اخیر انستیتو فعالانه در تحلیل مسائل پیچیده از قبیل تبدیل صنایع كشتی سازی نظامی به خطوط  تجاری ، شركت نموده و همچنین در پیشبرد برنامه نوسازی ناوگان روسیه مشاركت داشته است.

همكاریهای بین المللی

           محققین انستیتو كریلف در فعالیتهای مختلف سازمانهای بین المللی شركت دارند.كه از آن جمله:

-      كنفرانس بین المللی حوضچه های آزمایشی (ITTC)

-      كنگره بین المللی سازه های كشتی  (ISCC)

-      سازمان بین المللی  دریا نوردی (IMO)

-      انستیتو  بین المللی  مهندسی كنترل  سر و صدا (IINCE)


همچنین مقالات متعددی در كنفرانس های بین المللی ارائه كرده و نیز در بسیاری از كشور های جهان گردهمایی های مختلفی را برگزار نموده. انستیتو تحقیقات كشتی سازی ، بر حسب سفارش خارجی ، مدلهای كشتی را تست نموده ، استانداردها و مشخصات فنی مورد نیاز را توسعه داده و همچنین تحقیقات تحلیلی و تجربی خاص را نیز انجام داده است. برای نمونه بر طبق در خواست كمپانی انگلیسی Lloyds اجزاء سازه كشتی  باری عظیم الجثه كلاس پاناماكس  را تست نموده ، همچنین برای شركتهای آلمانی و آمریكایی ، تحقیقاتی در حیطه مقاومت سازه انجام داده است.



طبقه بندی: معماری کشتی،  زیردریایی،  آموزشی،  فراساحل،  قوانین و مقررات،  سازه ی کشتی،  هیدرو دینامیک،  هیدرو استاتیک،  اخبار،  نوآوری، 
برچسب ها: کارخانه ی کشتی سازی، حوضچه ی کشش، روسیه، کشتی سازی، ناو، اژدر،  
[ یکشنبه 8 آذر 1388 ] [ 12:52 ] [ دانیال نعمتی ]
درباره وبلاگ

آخرین مطالب
لیست آخرین مطالب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Website Traffic | Buy Targeted Website Traffic